Po stwierdzeniu szkód w gospodarstwie rolnym w wyniku suszy w środkach trwałych (drzewach owocowych), gradu, deszczu nawalnego,
ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna,
obsunięcia się ziemi lub lawiny, rolnik powinien poinformować pisemnie o wystąpieniu
szkód urząd gminy (miasta), właściwy ze względu na położenie swoich
gruntów.
Uwagi: W przypadku wystąpienia suszy w uprawach (środkach obrotowych), producent rolny składa wniosek elektroniczne przez publiczną aplikację podpisaną profilem zaufanym, która dostępna jest na stronach MRiRW. W przypadku, gdy rolnik posiada grunty rolne na terenie kilku gmin, o wystąpieniu
szkód musi powiadomić wszystkie, właściwe ze względu na położenie gruntów, urzędy
gmin (miast).
Ponadto powinien podać dane o produkcji i szkodach w poszczególnych
gminach na zbiorczym zestawieniu (Załącznik nr I.1 do wniosku rolnika), które przekazuje
do gminy właściwej ze względu na położenie największej części gospodarstwa spośród
gmin w których wystąpiły szkody.
Zgłoszenie o wystąpieniu szkód rolnik powinien złożyć w urzędzie gminy (miasta)
na obowiązującym wniosku o szacowanie szkód (Załącznik nr I), dostępnym również
w urzędach gmin (miast). W zależności od rodzaju poniesionych szkód rolnik ma obowiązek
wraz z wnioskiem wypełnić odpowiednie załączniki (załącznik I.2-I.9). Wniosek wraz
z załącznikami należy złożyć, w terminie do 10 dni od dnia wystąpienia niekorzystnego
zjawiska atmosferycznego. Wniosek należy wypełnić czytelnie (drukowanymi literami)
oraz wpisać wszystkie wymagane dane. Brak pełnych danych będzie skutkował odrzuceniem
wniosku z przyczyn formalnych. Do wniosku należy dołączyć również inne wymagane
dokumenty, np. kopię wniosku złożonego do ARiMR o płatności w ramach wsparcia bezpośredniego,
wydruk z Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (IRZ).
Rolnik składając pod wnioskiem własnoręczny podpis wyraża jednocześnie zgodę na
przetwarzanie danych osobowych oraz oświadcza, ze znane są mu skutki składania fałszywych
oświadczeń.