Wznowienie obsługi klienta
w sprawach obywatelstwa polskiego, świadczeń pieniężnych dla posiadaczy Karty Polaka
osiedlających się w Rzeczypospolitej Polskiej, oraz repatriacji.
11 maja 2020 r. Wydział Spraw Obywatelskich Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie wznowił bezpośrednią obsługę klienta w sprawach dotyczących obywatelstwa polskiego, świadczeń pieniężnych dla posiadaczy Karty Polaka i repatriacji.
- Uwaga: rezerwacja terminu osobistej wizyty w Wydziale nie jest obowiązkowa, jednakże osoba korzystająca z tego rozwiązania uzyskuje gwarancję przyjęcia w ustalonym dniu i godzinie.
- Rezerwacji można dokonać dzwoniąc pod numer telefonu +48 516 248 343
W trosce o wspólne bezpieczeństwo, wprowadzone zostały niezbędne środki ostrożności, w tym ograniczenia dotyczące liczby klientów przebywających w siedzibie Wydziału Spraw Obywatelskich:
- Liczba klientów mogących jednocześnie przebywać na sali obsługi (ul. św. Sebastiana 9) odpowiada liczbie czynnych stanowisk obsługowych.
Więcej niż jedna osoba przy jednym stanowisku obsługi może przebywać w przypadku załatwiania sprawy dotyczącej:
• osoby małoletniej,
• osoby, która ze względu na stan zdrowia nie może stawić się w urzędzie samodzielnie,
• osoby o ograniczonej możliwości prowadzenia własnych spraw w urzędzie,
• osoby wymagającej pomocy tłumacza.
- Prosimy o przybycie kilka minut przed umówioną wizytą (wcześniejsze wejście do Urzędu nie będzie możliwe).
- Należy pamiętać o obowiązku zakrywania ust i nosa oraz możliwości dezynfekcji rąk (przy wejściu na salę obsługi klientów) – w celu identyfikacji tożsamości wnioskodawcy konieczne będzie chwilowe odsłonięcie twarzy.
Prosimy również o zabranie własnych przyborów do pisania.
- Składane wnioski powinny być kompletne wraz z dowodem uregulowania opłaty skarbowej.
Aby ograniczyć czas obsługi prosimy o dołożenie staranności przy wypełnianiu wniosków i kompletowaniu załączników (lista niezbędnych dokumentów znajduje się w opisach procedur na stronie internetowej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie
www.malopolska.uw.gov.pl
Kierując się troską o Państwa bezpieczeństwo nadal rekomendujemy ograniczenie osobistych wizyt w Urzędzie.
Wnioski oraz uzupełnienia dokumentów w sprawach dotyczących obywatelstwa polskiego, świadczeń pieniężnych dla posiadaczy Karty Polaka i repatriacji można składać:
- do specjalnej skrzynki nadawczej wystawionej przed siedzibą Wydziału (ul. św. Sebastiana 9) w godzinach pracy urzędu,
- korespondencyjnie (za pośrednictwem Poczty Polskiej)*
- elektronicznie przez e-PUAP
- osobiście w siedzibie Wydziału - w Krakowie, ul. Św. Sebastiana 9 w godz.:
- poniedziałek: 9.00 -16.00
- wtorek-piątek: 8.00-14.00
*WAŻNE: złożenie wniosku o nadanie obywatelstwa polskiego (do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej) we wskazany wyżej sposób wymaga opatrzenia go urzędowo (tj. notarialnie) poświadczonym podpisem wnioskodawcy. Kopie załączonych do wniosku dokumentów powinny być poświadczone w ten sam sposób.
Dodatkowo uzupełnienia dokumentów w sprawach dotyczących poświadczenia i uznania za obywatela polskiego, świadczeń pieniężnych dla posiadaczy Karty Polaka, repatriacji można także przesyłać na adres skrzynki elektronicznej: eobt@malopolska.uw.gov.pl
Informacje udzielane są telefonicznie, pod następującymi numerami:
Potwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego - tel. 12 448 3 406; 12 448 3 409
Uznanie za obywatela polskiego: 12 448 3 411, 12 448 3 408, 12 448 3 420
Nadanie obywatelstwa polskiego: 12 448 3 413
Przyznanie świadczenia pieniężnego dla posiadaczy Karty Polaka osiedlających się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej 12 448 3 407
Repatriacji: 12 448 3 406
Informacja ogólna – 12 448 34 10
Informacja e-mailowa - eobt@malopolska.uw.gov.pl

Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie
Wydział Spraw Obywatelskich
Oddział do Spraw Obywatelstwa, Repatriacji i Świadczeń Pieniężnych dla Posiadaczy Karty Polaka
Kraków, ul. św. Sebastiana 9
Punkt obsługi - sala wydawania paszportów boks nr 1
Godziny przyjmowania wniosków obsługi klientów:
poniedziałek: 9:00 – 16:00
wtorek – piątek: 8:00 – 14:00
Adres do korespondencji
ul. św. Sebastiana 9, 31-049 Kraków
Placówki zamiejscowe Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Nowym Sączu i w Tarnowie nie prowadzą obsługi mieszkańców w sprawie obywatelstwa polskiego.
Uwaga!
Do odwołania
wnioski w sprawach obywatelstwa i świadczenia pieniężnego dla posiadaczy Karty Polaka osiedlających się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej można przesyłać pocztą.
W przypadku gdy wnioski będą obarczone brakami formalnymi, organ wezwie wnioskodawcę do ich uzupełnienia wyznaczając termin wizyty.
-
PODSTAWOWE INFORMACJE
Uznanie za repatrianta odbywa się w trybie decyzji administracyjnej wydanej przez wojewodę na podstawie wniosku.
Decyzję wydaje wojewoda właściwy ze względu na zamierzone miejsce osiedlenia się osoby ubiegającej się o uznanie za repatrianta.
Uznanie za repatrianta dotyczy osoby:
- mającej polskie pochodzenie,
- zamieszkałej przed 1 stycznia 2001 roku na stałe na terytorium obecnej Republiki
Armenii, Republiki Azerbejdżańskiej, Republiki Gruzji, Republiki Kazachstanu, Republiki
Kirgiskiej, Republiki Tadżykistanu, Republiki Turkmenistanu, Republiki Uzbekistanu
albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej,
- przebywała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z kształceniem się na studiach wyższych (I,II stopnia, jednolitych magisterskich lub doktoranckich) lub gdy prawo pobytu przysługiwało jej w związku z odbywaniem studiów jako członkowi rodziny obywatela UE;
- która złoży wniosek do wojewody w terminie 12 miesięcy od ukończenia szkoły wyższej.
Ponadto uznaną za repatrianta może być osoba, która:
- jest polskiego pochodzenia;
- przed dniem wejścia w życie ustawy zamieszkiwała na stałe na terytorium obecnych Republiki Armenii, Republiki Azerbejdżanu, Gruzji, Republiki Kazachstanu, Republiki Kirgiskiej, Republiki Tadżykistanu, Turkmenistanu, Republiki Uzbekistanu albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej;
- przebywała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt stały lub zezwolenia na osiedlenie się, lub prawa stałego pobytu;
- posiada w Rzeczypospolitej Polskiej źródło utrzymania oraz tytuł prawny do zajmowania lokalu mieszkalnego.
Za repatrianta może być także uznana osoba, która:
- uzyskała zezwolenie na pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako małżonek repatrianta;
- posiada w Rzeczypospolitej Polskiej źródło utrzymania oraz tytuł prawny do zajmowania lokalu mieszkalnego.
W stosunku do osoby ubiegającej się o uznanie za repatrianta nie mogą zachodzić następujące okoliczności:
- utrata obywatelstwa polskiego nabytego w drodze repatriacji na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 roku o repatriacji (t.j.: Dz.U. z 2014 r., poz. 1392 z późn. zm.),
- przesiedlenie z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na podstawie umów repatriacyjnych zawartych w latach 1944-1957 przez Rzeczpospolitą Polską albo przez Polską Rzeczpospolitą Ludową z Białoruską Socjalistyczną Republiką Radziecką, Ukraińską Socjalistyczną Republiką Radziecką, Litewską Socjalistyczną Republiką Radziecką i Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich do jednego z państw będących stroną tych umów,
- w czasie pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej osoba ubiegająca się o uznanie za repatrianta działała na szkodę podstawowych interesów Rzeczypospolitej Polskiej, lub uczestniczyła albo uczestniczy w łamaniu praw człowieka.
-
KONTAKT
Wydział Spraw Obywatelskich w Krakowie
Oddział do Spraw Obywatelstwa, Repatriacji i Świadczeń Pieniężnych dla Posiadaczy Karty Polaka
tel. 12 448 34 20
fax 12 42 23 019
Kierownik Oddziału: Elżbieta Obtułowicz
e-mail:
-
WYMAGANE DOKUMENTY
- wniosek o uznanie za repatrianta;
wniosek o uznanie za repatrianta składa się na formularzu, którego wzór określają przepisy rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 8 maja 2017 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o uznanie za repatrianta oraz wymogów dotyczących dokumentów dołączanych do wniosku (Dz. U. z 2017 r. poz. 942)
- aktualna fotografia o wym. 5 cm x 4 cm wnioskodawcy,
- decyzja konsula o stwierdzeniu polskiego pochodzenia wnioskodawcy,
- poświadczona urzędowo kopia wszystkich zapisanych stron dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo wnioskodawcy. Dokument powinien być ważny w toku postępowania w sprawie o uznanie za repatrianta. Dane osobowe wnioskodawcy w posiadanych dokumentach (polskich aktach stanu cywilnego, paszporcie i karcie pobytu) powinny być zgodne i aktualne
- poświadczona urzędowo kopia karty pobytu,
- oryginały odpisów: aktu urodzenia i aktu małżeństwa lub innego dokumentu określającego stan cywilny,
- życiorys,
- zaświadczenie, że pobierała naukę w szkole wyższej na podstawie przepisów o podejmowaniu i odbywaniu studiów przez osoby niebędące obywatelami polskimi oraz odpis dyplomu (dotyczy absolwentów szkół wyższych),
- dokumenty potwierdzające fakt stałego zamieszkiwania przed 1 stycznia 2001 roku na terytorium obecnej Republiki Armenii, Republiki Azerbejdżańskiej, Republiki Gruzji, Republiki Kazachstanu, Republiki Kyrgyskiej, Republiki Tadżykistanu, Republiki Turkmenistanu, Republiki Uzbekistanu albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej,
- dokumenty potwierdzające źródło utrzymania,
- dokumenty potwierdzające posiadanie tytułu prawnego do zajmowanego lokalu mieszkalnego
Fotografia dołączona do wniosku, powinna być nieuszkodzona, kolorowa, o wymiarach 35 mm x 45 mm, wykonana w ciągu ostatnich 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, mającą dobrą ostrość, przedstawiającą wizerunek twarzy od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, oraz pokazującą wyraźnie oczy i twarz, na jednolitym jasnym tle; fotografia ma przedstawiać osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, w pozycji frontalnej, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku może dołączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania - fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy. W uzasadnionych przypadkach do wniosku można dołączyć fotografię przedstawiającą osobę, której wniosek dotyczy, z zamkniętymi oczami, z innym niż naturalny wyrazem twarzy lub otwartymi ustami, jeżeli wiek lub stan zdrowia tej osoby nie pozwala na wykonanie fotografii spełniającej ww. wymogi.
Dokumenty sporządzone w języku obcym składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym lub poświadczonym przez tłumacza przysięgłego.
Osoba ubiegająca się o uznanie za repatrianta nie posiadająca decyzji konsula o uznaniu za osobę polskiego pochodzenia, dołącza do wniosku dokumenty potwierdzające polskie pochodzenie.
Dowodami potwierdzającymi polskie pochodzenie mogą być dokumenty wydane przez polskie władze państwowe lub kościelne, a także przez władze byłego Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, dotyczących Wnioskodawcy lub jego rodziców, dziadków lub pradziadków, a w szczególności:
- polskie dokumenty tożsamości,
- akty stanu cywilnego lub ich odpisy albo metryki chrztu poświadczające związek z polskością,
- dokumenty potwierdzające odbycie służby wojskowej w Wojsku Polskim, zawierające wpis informujący o narodowości polskiej,
- dokumenty potwierdzające fakt deportacji lub uwięzienia, zawierające wpis informujący o narodowości polskiej,
- dokumenty tożsamości lub inne dokumenty urzędowe zawierające wpis informujący o narodowości polskiej,
- dokumenty o rehabilitacji osoby deportowanej, zawierające wpis informujący o jej narodowości polskiej,
- dokumenty potwierdzające prześladowanie osoby ze względu na jej polskie pochodzenie.
Wszystkie dokumenty sporządzone w języku obcym składa się wraz z ich tłumaczeniem
na język polski, sporządzonym lub poświadczonym przez tłumacza przysięgłego.
Decyzję w sprawie uznania za repatrianta wydaje wojewoda właściwy ze względu na zamierzone miejsce osiedlenia się osoby ubiegającej się o uznanie za repatrianta. Decyzja wydawana jest na wniosek składany na formularzu (wypełnianym czytelnie w języku polskim), który zawiera:
- dane i informacje o wnioskodawcy;
- dane i informacje o małżonku wnioskodawcy;
- dane i informacje dotyczące osób małoletnich pozostających pod władzą rodzicielską wnioskodawcy, jeżeli wniosek obejmuje takie osoby;
- informację na temat podstaw pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- informację na temat posiadanego w Rzeczypospolitej Polskiej źródła utrzymania;
- informację na temat tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego zajmowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, że dane zawarte we wniosku są prawdziwe;
- uzasadnienie.
Dowód potwierdzający posiadanie lub zapewnienie źródeł utrzymania w Rzeczypospolitej Polskiej nie jest wymagany w przypadku osób małoletnich oraz osób, którym przysługują uprawnienia emerytalne lub rentowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wniosek o uznanie za repatrianta w imieniu osoby małoletniej lub ubezwłasnowolnionej całkowicie składają jej rodzice lub opiekunowie prawni albo jedno z rodziców lub jeden z opiekunów prawnych.
Do wniosku o uznanie za repatrianta, obejmującego osobę małoletnią, w przypadku gdy drugie z jej rodziców nie ubiega się o uznanie za repatrianta, dołącza się:
- złożone przed konsulem pisemne oświadczenie drugiego z rodziców o wyrażeniu zgody na nabycie przez osobę małoletnią obywatelstwa polskiego (oświadczenie może być złożone konsulowi za pośrednictwem wojewody) albo
- wyrok sądu pozbawiający władzy rodzicielskiej drugie z rodziców.
Do wniosku o uznanie za repatrianta, obejmującego osobę małoletnią pozostającą pod opieką dołącza się zgodę opiekuna wyrażoną w pisemnym oświadczeniu złożonym przed konsulem (oświadczenie może być złożone konsulowi za pośrednictwem wojewody).
Do wniosku o uznanie za repatrianta obejmującego osobę małoletnią, która ukończyła 16 lat, dołącza się jej pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody na nabycie obywatelstwa polskiego.
-
FORMULARZE DO POBRANIA
-
GDZIE ZŁOŻYĆ DOKUMENTY
Dokumenty można przesłać pocztą na adres:
Małopolski Urząd Wojewódzki
Wydział Spraw Obywatelskich
św. Sebastiana 9
31-049 Kraków
lub składać osobiście:
- Kraków, ul. św. Sebastiana 9
Punkt obsługi - sala wydawania paszportów boks nr 1
-
OPŁATY
-
PODSTAWA PRAWNA
art. 16 i 16 a ustawy z 9 listopada 2000 r. o repatriacji (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1472), oraz przepisy Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 19 czerwca 2018 r. w sprawie wzoru formularza wniosku o uznanie za repatrianta oraz wymogów dotyczących dokumentów dołączanych do wniosku (Dz. U. z 2019 r., poz. 1199)
-
TRYB ODWOŁAWCZY
Od wydanej decyzji przysługuje odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie,
za pośrednictwem wojewody małopolskiego, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
-
DODATKOWE INFORMACJE
Przed wydaniem decyzji w sprawie uznania za repatrianta wojewoda zwraca się z wnioskiem do Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Szefa Agencji Wywiadu, a w razie potrzeby także do komendanta oddziału Straży Granicznej, komendanta wojewódzkiego Policji oraz Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu o przekazanie danych i informacji o osobie ubiegającej się o wydanie decyzji mających znaczenie dla prowadzonego postępowania. Wojewoda wydaje decyzję w sprawie uznania za repatrianta w terminie 30 dni od dnia uzyskania informacji od ww. organów. Organy wskazane powyżej powinny udzielić żądanych danych i informacji w terminie do 90 dni.
Postępowanie może się wydłużyć w sytuacji, gdy nie osoba ubiegająca się o uznanie za repatrianta nie posiada decyzji konsula o stwierdzeniu polskiego pochodzenia.
Osoba, której postępowanie dotyczy może działać przez pełnomocnika, jednakże konieczny jest również osobisty udział wnioskodawcy w postępowaniu, z tego względu osoba przysyłająca dokumenty pocztą będzie wezwana do osobistego stawiennictwa w Wydziale Spraw Obywatelskich Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie-podstawa prawna art. 32 i 50 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256)
Osoba, uznana decyzją Wojewody Małopolskiego za repatrianta, będąca cudzoziemcem w dniu wydania decyzji - nabywa obywatelstwo polskie z dniem wydania decyzji, jeżeli decyzja stała się ostateczna.